luni, 26 mai 2008

Notele umflate de la teze desfiinteaza scolile profesionale

Proiectul privind cifrele de scolarizare pentru anul scolar 2008-2009 stipuleaza un numar de locuri in clasele a IX-a de liceu mai mare cu 39.000 fata de numarul absolventilor de clasa a VIII-a. Prin notele foarte mari de la tezele unice, copiii se vor indrepta spre licee, iar cele tehnologice se vor desfiinta.Proiectul privind cifrele de scolarizare pentru anul scolar 2008-2009, care se afla inca in dezbatere publica, scoate in evidenta un aspect care va contribui nemijlocit la desfiintarea invatamantului tehnic. "In planul de scolarizare de la clasa a IX-a sunt prevazute 149.000 locuri la liceu de zi plus 90.000 de locuri la scoala de arte si meserii, adica un total de 239.000 de locuri, in totala discordanta cu numarul elevilor de clasa a VIII-a, care este, conform statisticilor de la tezele unice, de aproximativ 212.000. Astfel, doar la nivelul municipiului Bucuresti sunt cu 37% mai multe locuri decat numarul absolventilor clasei a VIII-a", se precizeaza in informarea facuta de catre Asociatia profesionala pentru educatie si cercetare EDU CER si adresata Ministerului Educatiei si Cercetarii. Aceasta discordanta este legata, in opinia EDU CER, de faptul ca, din acest an scolar, cand pentru prima data evaluarea elevilor de clasa a VIII-a in vederea admiterii in liceu s-a facut prin teze cu subiect unic, copiii vor alege in special clasele de la liceele teoretice. "In contextul in care locurile de la licee se vor ocupa pe baza repartitiei computerizate, adica in functie de mediile obtinute, inclusiv prin fraudarea tezelor unice, este de presupus ca, indusi in eroare de notele mari, nereale, obtinute, elevii si parintii se vor indrepta in primul rand spre liceele teoretice, in detrimentul grupurilor scolare, principale furnizoare de munca calificata, de care economia are atata nevoie", mai precizeaza EDU CER.In opinia inspectorilor de specialitate, aceasta situatie poate contribui la desfiintarea claselor liceale cu profil tehnic, in conditiile in care aceste unitati de invatamant cu greu se infiinteaza, deoarece ele trebuie sa tina cont de cererea economica locala. "Toate aceste dereglari majore nu s-ar produce daca liceele teoretice si-ar selecta elevi performanti, cei care merita cu adevarat, prin concurs de admitere, ceea ce ministerul refuza cu incapatanare", a mai concluzionat Asociatia
EDU CER.