miercuri, 28 ianuarie 2009

ALO? Ne asculta pe banii nostri?!!


Legea 298/2008 nu e doar abuziva, ci va avea si consecinte directe asupra noastra, a clientilor firmelor de telefonie mobila, care vom suporta, din propriul buzunar, costurile de implementare a sistemelor de stocare a datelor privind convorbirile, sms-urile si e-mailurile. Investitiile pe care operatorii din domeniul telecomunicatiilor si IT-ului le vor face pentru respectarea Legii 298/2008 privind stocarea datelor din retea sunt masive, ajungand la milioane de euro. Operatorii vor fi obligati sa investeasca masiv in securizarea depozitelor de date, achizitionarea de softuri specializate si in personal, iar aceste costuri se vor regasi in facturile platite de populatie.

Trei milioane de euro. Potrivit Gardianul, atat a investit o companie care furnizeaza telefonie mobila si servicii de internet catre romani pentru a pune la punct depozitul de date impus operatorilor prin Legea 298/2008. “Un operator de telefonie mobila mi-a spus ca investitia intr-un «data ware house» l-a costat 3 milioane de euro. De altfel, operatorii sunt obligati sa cheltuiasca sume cuprinse intre cateva sute de mii si cateva milioane de euro, deoarece vorbim de softuri, servere, securizare“, ne-a declarat, ieri, Liviu Nistoran, presedintele Autoritatii Nationale pentru Comunicatii (ANC).

Este foarte posibil ca toate costurile acestor investitii sa se regaseasca in tarifele platite de utilizatori. Astfel, la factura pentru servicii se adauga si cea de monitorizare, spun specialistii din domeniu.
“Costurile foarte mari vor pune o povara in plus pe companii, mai ales pe cele mici. Chiar daca investitiile sunt deductibile fiscal, costurile tot sunt suportate de operatori. In plus, daca nu ai profit, nu ai ce sa deduci”, a mai spus Liviu Nistoran. “Pretul investitiilor va fi absorbit in tarife”, considera si Radu Petric, presedintele Asociatiei de Comunicatii prin Cablu (ACC).

Dispar retelele de cartier

“Efectele legii se vor vedea rapid. Firmele care nu fac investitiile vor intra in ilegalitate si vor pierde avizul de functionare dat de reglementator“, ne-a declarat Radu Petric, presedintele asociatiei cablistilor. Potrivit acestuia, legea a fost data fara sa se faca nici un fel de calcule in avans. “Din nou se iau masuri fara competenta. Trebuia sa se vada cati operatori rezista acestor investitii, impactul lor asupra firmelor si clientilor”, spune Petric. “Sunt 2.000 de companii mici in domeniul telecomunicatiilor, care sunt oricum «cenusaresele» sectorului, care platesc tarife de interconectare mari. Daca se adauga si investitia in «data ware house», se va duce profitul acestora”, confirma si Liviu Nistoran. Firmele de telecomunicatii mici sau de cartier vor fi foarte afectate, pe de o parte, deoarece nu au banii pentru investitie si risca sa intre in ilegalitate, iar pe de alta parte, sunt obligate sa-si onoreze contractele catre clienti. “Nu s-a dat nici un termen de gratie pentru intrarea in legalitate. Nimeni nu s-a gandit ce vor face firmele mici care ofera servicii de telecomunicatii si internet si care si-au asumat angajamente fata de clienti”, afirma Radu Petric.

Cum se aplica legea interceptarilor in masa

Softul necesar retinerii datelor personale in baza Legii 298 este aproape identic cu cel folosit la ascultarea telefoanelor. Potrivit Ziua, chiar daca, oficial, nimeni nu recunoaste, operatorii de telefonie mobila stiu cu exactitate cine ne suna, de pe ce numar si din ce loc, pe cine sunam si unde ne aflam in momentul cand dam telefon. Firmele de telefonie cunosc toate datele de identificare ale persoanei cu care vorbim la telefon, locul unde aceasta se afla cand a vorbit cu noi, ce model de telefon folosim, identitatea internationala de abonat mobil (IMSI) a apelantului si apelatului si identitatea internationala a echipamentului mobil (IMEI) a apelantului si apelatului.

Singura problema pana la intrarea in vigoare a Legii 298 era aceea ca, operatorii de telefonie nu stocau informatiile respective decat pentru abonatii pentru care exista un mandat semnat de judecator care sa permita interceptare. Legea 298 va permite stocarea si indentificarea datelor personale si a locului de unde vorbim pentru absolut toti utilizatorii de telefonie. Chiar daca in Legea 298 se specifica faptul ca nu va face obiectul stocarii continutul convorbirilor sau al SMS-urilor, nimeni nu vorbeste nimic despre softul pe care operatorii de telefonie il folosesc sau il vor folosi pentru aceste operatiuni.

Cine este autoritatea care va controla din punct de vedere tehnic cum vor fi utilizate programele informatice pentru colectarea si stocarea datelor, in conditiile in care aceste softuri sunt aproape identice cu cele folosite pentru interceptari telefonice in baza unui mandat judecatoresc? Acesta este motivul pentru care, redactia ZIUA a depus o cerere la Avocatul Poporului pentru sesizarea Curtii Consti­tutionale. Speram ca prin acest demers civic sa reusim sa desfiintam aceasta lege profund nedemocratica, care ii pune pe cetatenii Romaniei sub lupa unei monitorizari permanente.

Se asteapta observatii

Incepand de astazi, timp de 30 de zile, orice persoana sau organizatie neguvernamentala va putea formula puncte de vedere pe marginea acestor norme (le puteti viziualiza la adresa www.ziua.ro). Persoanele care doresc sa propuna modificari la aceste norme o pot face accesand pagina de Internet a Ministerului Comunicatiilor. Ulterior, reprezentantii MCSI, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Public, Serviciul Roman de Informatii si Serviciul de Informatii Externe, in calitate de autoritati competente, vor analiza propunerile primite si vor inainta aceste norme la guvern pentru a fi aprobate in baza unei hotarari. In ceea ce priveste o modificare a Legii 298, acest lucru nu se va putea face decat printr-o noua lege sau Ordonata de Guvern.

Incepand cu 20 ianuarie 2008, s-a dat start la monitorizarea convorbirilor telefonice si a SMS-urilor, acestea urmand sa fie stocate timp de 6 luni de operatorii de telefonie fixa si mobila, potrivit Legii 298/2008 privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de servicii de comunicatii electronice, intrata in vigoare. Astfel, potrivit 9AM, toti operatorii de telefonie fixa si mobila, precum Romtelecom, RDS&RCS, UPC, Orange, Vodafone, Cosmote si Zapp, sunt obligati sa stocheze numarul de telefon al apelantului si al celui care a fost apelat, adresa abonatului, locatia celui care este apelat, cand a fost facut apelul si cat dureaza convorbirea telefonica.