joi, 17 iulie 2008

Generalul Gardin, dupa examenele verii si ale vietii

Examenele verii au cernut note şi emoţii. Cum se văd rezultatele din fereastra inspectorului şcolar general Florin Gardin aflaţi în cele ce urmează.
-Sesiunea de vară a bacalaureatului 2008 este deja istorie. În Argeş au trecut examenul de maturitate 66,36% dintre candidaţi. Cum comentaţi acest rezultat?
-Bacalaureatul din acest an, respectiv din prima sesiune, a fost un examen normal, la sfârşitul căruia s-au obţinut rezultate absolut rezonabile, cu toate că eu mi-aş fi dorit un procent mai mare. Cred că un procent de 75% ar fi mulţumit pe toată lumea. Acest procent de aproximativ 66%, obţinut după rezolvarea contestaţiilor, este al nostru şi trebuie să ni-l asumăm, fiindcă reflectă realitatea. În ceea ce ne priveşte, vom face analizele necesare, mai ales în liceele şi grupurile şcolare care au tras în jos procentul Argeşului, deoarece colegiile naţionale au obţinut rezultate extraordinare. Liceele care au avut peste 90% promovabilitate nu sunt decât de felicitat.
-Ce loc ocupă Argeşul în clasamentul pe ţară?
- După noi mai sunt patru sau cinci locuri până la coada clasamentului. Nu este un loc tocmai onorabil... Dar îmi amintesc că anul trecut am fost pe penultimul loc şi că am avut în jur de 55% promovabilitate, deci anul acesta am urcat vreo 10 procente. Din păcate, nu avem documente la inspectorat ca să facem comparaţie şi să vă dau date exacte...
-Cum comentaţi procentul celor „căzuţi“ în 2008?-„Picaţii“ provin mai ales din rândul celor au terminat la seral. Sunt oameni care muncesc şi nu pot să-şi însuşească baremul de cunoştinţe care să-i ajute să treacă peste această ştachetă, a examenului de bacalaureat. Ei ne-au tras în jos...
-Dacă nu au trecut acum bacul, la anul nici atât... Nivelul de cunoştinţe al unui elev de liceu nu se compară cu nivelul celui care termină şcoala de arte şi meserii sau seralul. Nu ar fi normal ca subiectele să fie diferenţiate pentru toate formele de învăţământ? Cum s-ar putea rezolva această problemă a sistemului?
-În noul pachet de legi, care se găseşte la Parlament, sunt prevăzute mai multe variante; să vedem ce iese, acum este în dezbatere. În orice caz, dacă nu se aprobă până la 1 septembrie, atunci anul şcolar 2008-2009 se va desfăşura după tipicul anului şcolar 2007-2008. Adică bacalaureatul se va organiza după metodologia acetui an. Dacă vreţi o părere personală, cel mai bine ar fi ca bacul să se dea pe trei categorii: A, B şi C. Şi atunci, acel elev care termină la seral îşi ia C-ul, fiindcă de atât are nevoie, pentru că nu se duce la facultate. Sau îşi ia B-ul, dacă vrea să urmeze o şcoală tehnică. Iar A-ul să fie pentru cei care vor să continue studiile în învăţământul superior...
Despre prima „ediţie“ a admiterii computerizate
-Dacă până la 1 septembrie nu intră în vigoare noul pachet de legi, înseamnă că elevii care au trecut în clasa a VIII-a vor fi repartizaţi în învăţământul liceal şi profesional tot de calculator. Altfel spus, dacă pachetul de legi nu trece de Parlament, atunci în anul şcolar 2008-2009 va fi organizată a doua „ediţie“ a admiterii computerizate. Cum a debutat în Argeş acest... experiment?
-În prima etapă a admiterii computerizate au fost repartizaţi 5.950 de elevi argeşeni, dintre cei 6.084 de absolvenţi înscrişi şi au fost ocupate toate locurile la liceu. La a doua etapă a admiterii computerizate s-au înscris 123 de absolvenţi şi absolut toţi au fost repartizaţi pe locurile de la S.A.M., singurele rămase neocupate în urma primei etape. În Argeş nu au fost incidente, admiterea computerizată s-a desfăşurat conform metodologiei, ceea ce demonstrează că avem capacitatea de a ne adapta la timpurile moderne. Mai sunt şi mici excepţii, avem şi elevi nemulţumiţi...
- Cum ar fi...
-Să zicem că un elev are media de admitere 7 şi este din Costeşti, unde s-a intrat cu 7, 10. Iar acest elev a fost repartizat, conform mediei, tocmai la Mărăcineni, unde s-a intrat cu nota lui. Copilul vine cu părintele de mână şi-mi spune să-l ajut, ca să facă şi el liceul aproape de casă.
Să vă dau un altfel de exemplu. În metodologie se prevede că, dacă doi elevi gemeni au apucat la licee diferite, cel cu notă mare îl trage după el pe cel cu notă mai mică. În Argeş avem trei astfel de cazuri. Vine la mine o mămică şi-mi spune: „Domnule general, am şi eu doi copii gemeni care au participat la admiterea computerizată; unul a intrat la Colegiul Economic „Maria Teiuleanu“, iar celălalt a avut medie să intre la Grupul Şcolar de Construcţii Nr. 2...“ Am intuit ce vrea de la mine, aşa că i-am tăiat vorba, spunându-i: „Lăsaţi cererea pe masă, se rezolvă conform metodologiei, nu facem nicio ilegalitate dacă vor face amândoi copii liceul la Economic. Nu mică mi-a fost mirarea când am văzut-o pe femeie că se întristează. Mămica îmi propunea o a treia variantă: să-i mut pe gemenii ei la... Grupul Şcolar „Dacia“. N-am reuşit să o conving că nu se poate acest lucru. I-am spus: „Doamnă, copilul meu a făcut liceul la „Teiuleanu“ şi, credeţi-mă pe cuvânt, este un liceu foarte bun. De ce nu-i vreţi pe amândoi la Economic? Zău că nu vă înţeleg logica...“ În orice caz, mămica a plecat nefericită din biroul meu şi mi-a părut foarte rău de acest lucru... Între 21 şi 24 iulie vom analiza toate nemulţumirile de acest gen sau de altă speţă.
-Admiterea computerizată vine după celelalte experimente pe elevi - mă refer la examenul de capacitate şi testele naţionale. Ce părere aveţi despre acest sistem de evaluare?
-Vreţi o părere oficială sau personală? Asta este! În acest moment, aceasta este calea de selectare pentru admitere. Schimbarea se găseşte tot în noul pachet de legi. Vom vedea dacă va fi mai bine sau mai rău...
Elevii care sunt serioşi învaţă indiferent de sistem. Ei tot se descurcă.
Trebuie să le dăm un semnal elevilor că nu au altceva de făcut decât să înveţe. Îi felicit din inimă pe copiii buni şi foarte buni, care au avut medii deosebite la admiterea computerizată şi la bacalaureat. Le mulţumesc, deopotrivă, cadrelor didactice şi părinţilor că s-au implicat în educaţia lor.
Nu neg că s-a mai copiat,că s-a mai suflat...
-Au fost semnale în presă că s-ar fi copiat la examenele verii, atât la tezele unice, cât şi la bacalaureat...
-Eu nu neg că s-a mai copiat, că s-a mai suflat, că s-a mai uitat un elev la altul. Este posibil să se fi întâmplat şi aşa ceva... Însă vreau să fim obiectivi şi să recunoaştem că niciodată nu vor dispărea aceste „practici“. Un examen fraudat este atunci când un profesor scrie pe tablă rezolvarea subiectelor. Or, aşa ceva nu s-a întâmplat în Argeş...
-Să dăm foaia timpului înapoi. La tezele unice din primul semestru, aproape toţi elevii de la Şcoala Stoeneşti au luat 10 la matematică. Vă amintiţi că s-a făcut tam-tam la timpul respectiv, iar Inspectoratul Şcolar a iniţiat o anchetă, ca să vadă dacă examenul a fost sau nu fraudat...
-Mă bucur că mă întrebaţi de acest caz care a făcut vâlvă în presă. Eu puteam să-i condamn atunci pe elevi şi pe profesorul de matematică şi să spun: „Nu se poate, domnule, să se acorde 15 note de 10 şi un singur 9 într-o clasă de la o şcoală sătească.“ Dar am aşteptat să văd rezultatele din al doilea semestru şi bine am făcut. Fiindcă s-au luat 6 note de 10, patru note de 9, două note de 8 şi două note de 7. Rezultatele au dovedit că profesorul a muncit foarte mult cu copiii, iar elevii nu l-au dezamăgit. Notele mari au fost „pe bune“. Am aflat că domnul predase mulţi ani la un liceu. Sunt bucuros că am manageriat foarte bine criza, iar pentru dascălul de la Stoeneşti, care a arătat că se face carte şi la ţară, am rămas cu o stimă deosebită.
Am fost datla casa de copii de la Valea Nandrii
-Am tot vorbit despre examenele elevilor. Dumneavoastră aveţi amintiri frumoase din copilărie sau adolescenţă?
-(„Generalul“ îmi răspunde cu lacrimi în ochi). Tatăl meu a murit pe timpul comuniştilor, când eram în clasa a II-a. De aia sunt de „dreapta“, domnişoară... Neamul Gărdineştilor, din Gruiu-Căteasca, era format din 7 veri şi fraţi ca nişte brazi... Nişte oameni extraordinari, avuţi, cu pământ mult... După ce le-au luat comuniştii pământul, în 7 ani de zile au murit toţi... Primul s-a prăpădit bunicul meu... Şi ultimul a murit tata, la doar 41 de ani... Am rămas săraci lipiţi şi de aceea eu am fost dat la casa de copii de la Valea Nandrii, fiindcă nu aveam ce mânca. Mai am soră, dar pe ea a ţinut-o mama pe lângă ea... Viaţa la orfelinat m-a maturizat înainte de vreme şi, dacă am greşit ceva în viaţă, a fost fiindcă am fost cam exigent cu propriii mei copii - dar le-a prins bine...
-La casa de copii aveaţi un înger păzitor?
-Eram în clasa a VII-a când am plecat din satul meu. Atunci am simţit că s-a rupt ceva în mine, aveam inima frântă... Nopţi în şir am plâns în patul străin, de la orfelinat, de unul singur... Eram precum „Puiul“ lui Ioan Al. Brătescu-Voineşti... Directorul-adjunct m-a dus la magazie şi m-a îmbrăcat din cap până în picioare. Văzându-l mai omenos, l-am rugat: „Vreţi să-mi daţi şi mie o carte, ca să citesc?“ Uluit că un puşti îi cere acest lucru, în timp ce alţi copii jucau rişca şi făceau tot felul de prostii, directorul-adjunct mi-a adus „Ostrovul lupilor“ de Petre Luscalov. Cartea era învelită într-o coală albă abia pusă şi am înţeles că trebuie să am mare grijă de ea. După trei săptămâni petrecute la casa de copii m-am învoit ca să merg până acasă... Nu ştiam cum să zbor mai repede către căsuţa mea sărăcăcioasă, cu pământ pe jos... Zilele trecute l-am revăzut pe directorul-adjunct al casei de copii, pe îngerul meu păzitor. Nu mi-a venit să cred... L-am îmbrăţişat cu drag şi i-am mărturist că toată viaţa am să-mi amintesc costumul lui verde, pe care-l purta în prima mea zi petrecută la Valea Nandrii...
-Cât aţi stat la casa de copii aţi intrat în vreo gaşcă?
- Nu. Eu mi-am văzut de treabă. Doar doi copii din generaţia mea au ajuns ceva în viaţă: eu, învăţător, şi celălalt, inginer.
-Iar acum sunteţi ditamai „generalul“...
-Funcţia asta este vremelnică. Nu este definitorie. Pentru mine este important că sunt cadru didactic şi că am o familie de care sunt mândru. Că acum sunt „general“, este mai puţin important; doar aţi văzut şi dumneavoastră câte am luat pe cârcă atunci când am fost numit...Dacă partidul îmi cere să plec, voi pleca...
-Apropo... Când se va organiza, şi în Argeş, concursul pentru postul de inspector şcolar general?
-La toamnă, în octombrie.
-Veţi participa la concurs?
-Nu ştiu. S-ar putea să nu... Dacă vine partidul care face guvernul şi-mi cere să plec, atunci eu voi pleca. Este normal să fii în graţiile guvernului, dacă vrei să stai pe scaunul de „general“.
-Aţi făcut o radiografie a învăţământului argeşean, dar cum evaluaţi munca dumneavoastră din scaunul de „general“?
-La 14 noiembrie 2007 am fost numit, cu delegaţie, inspector şcolar-adjunct la Inspectoratul Şcolar Argeş, iar de la 3 decembrie 2007 sunt inspector şcolar general. A fost o provocare pentru mine să fiu pus într-o funcţie-cheie în învăţământul argeşean într-o perioadă atât de tulbure. Dar mi-a priit, fiindcă în aceste împrejurări mi-am descoperit calităţi pe care nu mi le ştiam. În condiţiile în care la inspectorat nu exista niciun document, la două zile după numirea mea în funcţia de „general“ au început tezele unice, care se organizau pentru prima oară în România. Am făcut faţă cu brio, dar n-am apucat să răsuflu uşurat, fiindcă au urmat, în serie: a doua etapă a tezelor unice, evaluarea dosarelor pentru gradaţiile de merit, evaluarea dosarelor pentru „Gh. Lazăr“, concursurile de inspectori şcolari şi de directori, din nou tezele unice, admiterea computerizată, bacul - care a fost cel mai greu - iar acum este în toi concursul de titularizare. La „coadă“ stau şi ultimele etape ale admiterii computerizate şi ale bacalaureatului. Şi, când să ne tragem şi noi sufletele, începe anul şcolar următor...
-Aveţi o strategie pentru anul şcolar 2008-2009?
-În primul rând o să facem o analiză aprofundată a tezelor unice şi a examenului de bacalaureat, din care vom trage mai multe concluzii. Am trimis câte o adresă în unităţile care au ocupat ultimele 15 locuri la bac, care au avut promovabilitate sub 50%, să ne trimită rapoarte în care să motiveze fiecare procent şi să scrie, pe pagina următoare, măsurile pe care le vor lua, aşa încât, la anul, să nu se mai repete situaţia. Unele şcoli s-ar putea să-mi demonstreze că absolvenţii „picaţi“ sunt din ruta progresivă de la S.A.M. sau oameni angajaţi, care încearcă să ia bacul de ani de zile... Nu ştiu ce vor raporta... Cert este că, în anul şcolar viitor, inspecţiile se vor axa pe unităţile de învăţământ unde au fost înregistrate cele mai slabe procente la bac.
-Ce noutăţi aveţi în ceea ce priveşte microbuzele şcolare?
s În septembrie urmau să fie distribuite, în Argeş, alte microbuze şcolare, după cum v-am promis... S-a ţinut licitaţia zonală la Ploieşti, dar a fost contestată de un participant şi, conform legii, licitaţia a fost blocată. Procedurile se vor relua şi ne aşteptăm ca microbuzele să vină, cel mai devreme, abia după 1 noiembrie. Mă încurcă foarte tare această amânare, fiindcă în consiliul de administraţie luasem hotărârea să facem o comasare la Stolnici; o şcoală este foarte veche şi nu rentează să investim în reparaţii...
-Cât despre grădiniţe?
-În Argeş avem 6.800 de preşcolari şi 5.000 de locuri. Părinţii să stea liniştiţi, fiindcă nu va rămâne nimeni pe dinafară. Vom căuta spaţii în cămine, la şcoli şi chiar la licee... Am fost la Câmpulung şi am plecat tare bucuros de acolo. Primarul a fost inspirat şi şi-a pus un consilier pe învăţământ un fost director şi astfel au găsit soluţii pentru a muta grădiniţele de la parterul blocurilor...
-Cu atâtea probleme pe cap, să înţeleg că nu veţi merge, vara aceasta, în concediu?
-Ba da, o să plec câteva zile şi la munte şi la mare.