marți, 10 martie 2009

DESPRE MULT DISCUTATA DESCENTRALIZARE


Primarul Tudor Pendiuc face parte din comisia de alcatuire a proiectelor legislative prin care va fi realizata descentralizarea in mai multe domenii de activitate. In acest sens, Pendiuc le-a vorbit primarilor din intregul judet despre propunerile care s-au facut pana acum pe tema descentralizarii din invatamant. O descentralizare care tine cu sufletul la gura cadrele didactice, care se tem ca vor ramane fara un loc de munca, ingrijorare perfect indreptatita. In plus, tinand cont de bugetul de austeritate, Pendiuc i-a sfatuit pe primari sa aiba grija cum se apara in instanta, in cazul in care vor fi actionati in judecata de catre cadrele didactice, pe motiv de neacordare a celui de-al 13-lea salariu sau pentru ca nu li se ofera bonuri-cadou sau de vacanta. Potrivit lui Pendiuc, ,,noi nu suntem parte a contractului colectiv de munca, nu am semnat nimic, asa ca aveti grija cum va aparati!”

Cum va arata invatamantul dupa ce se va realiza descentralizarea? Primarul Pendiuc a prezentat o imagine de ansamblu, functie de discutiile care s-au purtat pana acum in comisie:

,,Toata lumea asteapta descentralizarea dintr-un singur punct de vedere: cine numeste directorul scolii, numai ca problema este mult mai complexa. Patronul scolii si finantatorul ei este localitatea respectiva, prin Consiliul Local si primar. Am sustinut in discutii ca directorul de scoala, adica managerul general, sa nu fie doar cadru didactic, putand avea orice alta pregatire. El va fi selectat printr-un concurs profesional si avizat in Consiliul Local, la propunerea primarului. Tot el va dispune de un personal de specialitate in contabilitate sau resurse umane. Acest manager general va fi numit peste minimum 300 de elevi, astfel incat va putea gestiona si doua-trei scoli in cazul in care acestea au 100 sau 200 de copii. Managerul si personalul de administratie vor fi angajatii primariei. Partea de resurse umane, respectiv cadrele didactice, vor fi responsabilitatea Inspectoratului Scolar. Inspectoratul va ramane fie o structura a ministerului, fie un serviciu public in subordinea Consiliului Judetean. De angajarile la nivel de unitate scolara (sau unitati scolare) se ocupa directorul educativ, numit prin concurs profesional, din comisie facand parte reprezentanti ai Inspectoratului Scolar, Consiliului profesional si managerul general. Toate scolile profesionale si liceele vor trece sub autoritatea Consiliului Judetean, singura institutie care poate face o politica de pregatre a fortei de munca.

Este o mare temere in randul cadrelor didactice ca nu vor primi salariile. Ei bine, salariile raman ca si pana acum, asigurate de Ministerul Finantelor, treptele de salarizare urmand a fi fixate de catre Inspectoratul Scolar. Este posibil sa fie reduceri de personal in randul cadrelor didactice, dar vor fi angajate mai multe persoane in sectorul administrativ al scolii, pentru o mai buna gestionare a cheltuielilor.”

Ramasi cu bugetul doar in sumele de echilibrare de la Finantele Publice si in incasarile de pe plan local, primarii din Arges stramba din nas atunci cand este vorba de acordarea celui de al 13-lea salariu cadrelor didactice. Potrivit presedintelui Consiliului Judetean, Constantin Nicolescu, primarii s-ar putea descurca cel putin noua luni cu bugetul actual si a facut apel catre primari sa le acorde cadrelor didactice al 13-lea salariu pana inainte de Paste.

,,Huuuoooo, ca nu v-a luat nimeni banii!” i-a apostrofat Nicolescu pe primari, atunci cand acestia au inceput sa vocifereze ca nu vor da un leut din bugetul propriu pentru al 13-lea salariu, ci doar cand vor veni banii de la Directia Finantelor. ,,Stiti foarte bine ca mereu au fost intarzierii cu banii care vin din TVA, de la Finante. La finele fiecarui trimestru apar mici discrepante care se regularizeaza imediat ce se intra in trimestrul viitor. Asta nu inseamna ca veti plati bani mai multi din resursele proprii, ci ca va veti recupera banii. Incarcati ca pana la Paste sa primeasca toata lumea cel de al 13-lea salariu. Unde nu se poate, discutati in Consiliul Local, sa gasiti solutii. Ce-ati primit acum va ajunge sa acoperiti cel putin noua luni din acest an. Vedem pe parcurs ce se intampla” a declarat Nicolescu.
--------------------------------
Directorul unei scoli ar putea fi ales de catre un consiliu de administratie format, in parti egale, din reprezentantii profesorilor, cei ai parintilor si cei ai consiliului local din localitatea respectiva, a declarat, pe 8 martie, la Geoagiu Bai, ministrul Educatiei, Ecaterina Andronescu.
Ea a apreciat ca astfel, se va face o depolitizare a scolii si toti cei implicati in procesul de invatamant - profesori, parinti si comunitatea locala - vor avea interesul ca acesta sa se desfasoare in conditii de calitate inalta.

“Eu cred ca trebuie sa gasim acea solutie care sa dea putere directorului, dar sa impiedice orice abuz de putere, indiferent din partea cui vorbim despre acest lucru. De aceea, poate formula in care, la nivelul scolii, functioneaza un consiliu de administratie in care o treime sa fie profesorii din scoala respectiva, o treime sa fie parintii care au copiii in scoala respectiva si o treime sa fie reprezentantii consiliului local, pare o solutie echilibrata”, a afirmat ministrul.

Ecaterina Andronescu a aratat ca mandatul directorului ar putea fi de patru ani, el fiind ales in functie in baza unui proiect managerial. Directorul va trebui sa prezinte, anual, un raport asupra activitatii desfasurate, seful institutiei de invatamant putand sa fie demis in cazul in care obiectivele nu sunt indeplinite conform proiectului managerial. Ministrul Educatiei a dat asigurari ca procesul de descentralizare al invatamantului va continua, subliniind insa ca acesta trebuie insotit, obligatoriu, si de asumarea responsabilitatii. Proiectul va fi discutat, saptamana aceasta, cu liderii sindicatelor din invatamant, ministrul Ecaterina Andronescu afirmand ca trebuie construite proceduri si luate decizii care sa fie acceptate de tot sistemul.


Sursa:BitPRESS
Iulia Cojocaru, 10-03-2009