miercuri, 22 octombrie 2008

Detinutii invata sa scrie si sa citeasca


Doi învăţători vin zilnic la Colibaşi să predea lecţiile persoanelor lipsite de libertate. Candva si fostul general Gardin ii invata sa desluseasca tainele ABC-darului sau despre "Prietenul meu, Codrut".

# Orele se desfăşoară exact ca la o şcoală normală, se strigă catalogul, se trec absenţii şi chiulangii pot fi chiar exmatriculaţi

Nu ştiu să scrie sau să citească... Pentru ei, panourile publicitare sau orice literă din abecedar nu semnifică decît un semn. «Hai liberare!», «Te iubesc» sau «Îmi lipseşti» sînt cuvinte pe care doar le-au rostit, nu le-au şi scris. Aceasta este povestea tristă a opt persoane încarcerate la Penitenciarul Colibaşi. Deşi pare greu de crezut, sînt analfabete. Pentru a putea trimite scrisori acasă sau să îşi ajute copiii la lecţii cînd vor fi eliberaţi, opt deţinuţi, femei şi bărbaţi, s-au înscris în clasa I. Ei iau cursuri împreună cu alţi 20 de colegi, dar care sînt în clase înaintate. Sala este asemenea uneia obişnuite. Elevii stau în bănci şi iau notiţe de la învăţători, singura diferenţă fiind aceea că nu merg ei la şcoală, ci vine cadrul didactic la Penitenciar.

Deţinuţii chiulangii pot fi exmatriculaţi de la şcoală

În jurul orei 13.20, gardienii merg după deţinuţi şi îi aduc în sala de cursuri, pentru ca la şi jumătate învăţătorul să poată preda lecţia. Fiecare se aşază în banca lui, iar învăţătorul trece pe la ei, le înmînează caietul şi creionul, după care strigă catalogul. Şi ieri ziua s-a derulat la fel. Cei doi învăţători, Ionel Titel şi Constantin Fîlfănescu, au trecut pe la fiecare în parte şi i-au ajutat să scrie. Deocamdată sînt la început, dar chiar şi aşa persoanele lipsite de libertate au învăţat să scrie mama, rama, aur, Aura, mure, însă sînt convinşi că încetul cu încetul vor învăţa tot alfabetul. „Ei sînt conştiincioşi. Au voinţă şi asta îi ajută mult. Le este foarte greu pentru că cei mai mulţi dintre ei nu ştiu să scrie nici măcar litere de tipar, ce să mai spunem de cele de mînă“, ne-a spus cadrul didactic Ionel Titel. Ca şi la o şcoală normală, elevii ce lipsesc nemotivat sînt trecuţi absenţi. „Sînt deţinuţi care nu se pot prezenta la cursuri din cauza procesului ce îl au în curs de desfăşurare, iar atunci absenţele sînt motivate pentru că aduc dovada că au fost la instanţă. Însă, sînt şi persoane care trag chiulul şi atunci sînt trecute «nemotivat». Clasele I şi a II-a sînt obligatorii şi, ca atare, nu pot fi exmatriculaţi. Dar, dacă deţinutul acumulează un număr mare de absenţe nemotivate şi este în alt an de şcoală, atunci poate fi dat afară“, ne-a spus purtătorul de cuvînt al Penitenciarului, Raluca Dinişor.

„Aştept să vină ziua cînd îmi voi ajuta copiii la lecţii“

Sînt deţinuţi cărora nu le-a plăcut cartea, dar sînt şi deţinuţi care nu au avut posibilităţi materiale să meargă la şcoală. Marian Budrea are 23 de ani şi a fost crescut de o mătuşă, fiind orfan de ambii părinţi. „Sînt condamnat pentru furt şi sper ca atunci cînd voi ieşi din puşcărie să mă angajez şi eu undeva. Nu ştiu nici să scriu, nici să citesc. Îmi place foarte mult că, deşi sînt închis, am posibilitatea să învăţ şi eu ceva bun“, ne-a spus Marian. Geanina Aurelia Constantin este şi ea una dintre elevele de la penitenciar. „Am 24 de ani şi sînt închisă pentru tîlhărie. Am doi copii acasă, unul în vîrstă de 7 ani, care merge la şcoală, şi o fetiţă de 6 ani. Nu am putut merge la şcoală pentru că mama nu mi-a scos certificat de naştere şi l-am scos eu după ce am născut. Mergeam pe stradă şi, dacă îmi atrăgea atenţia vreun afiş, rugam persoana de lîngă mine să îmi citească, să înţeleg şi eu despre ce e vorba. Acum merg la şcoală şi ştiu să scriu litere de tipar, dar deocamdată nu am învăţat să formez cuvinte. Aştept să vină ziua cînd îmi voi ajuta copiii la lecţii“, ne-a spus Geanina Aurelia Constantin.

Sursa: Societatea Argeseana