duminică, 5 octombrie 2008

Bratu are matura si faras pentru Miutescu


Putem spune, fara a exagera, ca democrat-liberalul Gabriel Bratu este un fel de Basescu in miniatura. Din primele zile ale mandatului de inspector general al Inspectoratului Scolar, acesta a intrat in conflict cu tot ceea ce misca in jurul sau. Starea de tensiune din interiorul institutiei a degenerat, treptat, in scandaluri ce s-au tinut lant pana in ziua de azi, cand ruleaza un nou episod din tragi-comedia „Usa descuiata, Gardin nu o sparge”. Cine se face vinovat pentru intregul balci de doi lei? Gabriel Bratu considera ca toate au un numitor comun – presedintele PNL Arges, deputatul Adrian Miutescu. Un fel de… Tariceanu in miniatura, care ar fi incercat sa-i bage pe gat Basescului de Arges oameni cu carnet de partid, spre a fi numiti pe functii. Si uite asa, de patru ani, si in judet traim, la scara mai mica, ceea ce se desfasoara pe scena politica de la centru. Basesti mai mici sau mai mari se iau la tranta cu Tariceni mai inalti sau mai… scunzi. Si din toata chelfaneala asta politica, cel care pierde este tot electoratul. Dar sa trecem la lucruri mai concrete!

-Domnule Bratu, mi-a soptit o pasarea ca, intr-o noapte, pas-pas la Inspectorat, pas-pas in birou, luat documente, luat leptopuri si plecat!

-E o minciune sfrutata. Nu am mai calcat la Inspectoratul Scolar de cand am intrat in concediu medical, nici ziua, nici noaptea. Din cate am inteles, intre timp s-au schimbat incuietori, s-au schimbat chei, deci nici n-as fi avut cum sa intru. Dincolo de asta, am renuntat inclusiv la legaturile pe care le mai aveam acolo, adica fostul sofer, fosta secretara, fostul administrator, pentru a nu-i angaja cu nimic in situatii neplacute.Asta, cu atat mai mult cu cat micul dictator cu mustata tipa „Aaa, esti a lui Bratu, ai fost cu Bratu, ii faci lui Bratu!” E o chestie inimaginabila ce se intampla…
-Vreti sa spuneti ca oameni cu care ati colaborat bine in Inspectoratul Scolar, sunt acum persecutati?
-Exact.

-Ati putea da si nume?
-Da, actualul administrator, Pandele, care i-a spus in fata domnului invatator: „Domnule, eu nu am fost nici omul lui Matei, nici omul lui Bratu, nici omul dumitale, sunt omul Inspectoratului Scolar.” Ei au dilema asta politico-liberala, de a avea numai oameni galbeni peste tot. Intr-adevar, sunt functii pe criterii politice, dar mai este si personal nedidactic, care lucreaza de 20 de ani in institutie, gen paznic, sofer, administrator, secretara… Nu sunt dati afara, dar nici bine nu le este. Faptul ca eu plec, sau sunt dat afara, sau demis, e problema mea personala, nu trebuie sa fie implicati si altii.„Au tot felul de frustrari din perioada ’96-2000, pe care acum incearca sa si le rezolve”

-Ce credeti ca se astepta domnul Gardin sa gaseasca in biroul dumneavoastra?
-Sa-l intrebati pe dumnealui, ca eu n-am inteles. Cred ca a intrat intr-un impas, la un moment dat, nestiind despre ce este vorba pe acolo, si a crezut ca in biroul meu s-or afla niste documente salvatoare. E o prezumtie. Am inteles ca a declarat ca vrea sa revina la fostul birou, cu usa intre dumnealui si Anca Barbu. Au tot felul de frustrari din perioada ’96-2000, pe care acum incearca sa si le rezolve. Ideea este urmatoarea: dumnealui nici macar nu este numit pe functie, el are delegate niste atributii. Chiar nu-si da seama de latura penala a unor actiuni pe care le intreprinde? Chiar nu-si da seama ca semneaza in locul meu documente, si in momentul in care o sa ma intorc acolo, o sa vreau sa vad ce a semnat in numele meu? Este grav de tot! Pe foile alea scrie inspector general profesor doctor Gabriel Bratu, iar Gardin pune bara si semneaza in numele meu demiteri de inspectori, demiteri de directori. E grav!

-La acest moment, care este situatia dumneavoastra juridica?
-La acest moment, eu ma aflu in concediu medical, iar in aceasta perioada contractul de munca este suspendat, sunt platiti din asigurarile de sanatate pe care le-am platit din salariu…

-Bun, si cat sunteti dumneavoastra in concediu, domnul Gardin nu are drept de semnatura? Nu se mai semneaza nimic in Inspectoratul Scolar, se opreste activitatea?
-Are drept de semnatura, dar nu semneaza in numele meu, semneaza in numele titularului in functie. Poate face absolut tot, dar tot ce e legal. Pentru ca a demite un director fara sa-i faci evaluarea, fara sa-l supui analizei Consiliului de Administratie si numind unul care nu indeplineste conditiile legale, semnand actul ala, inseamna ca ai comis un abuz.
„In presa am vazut doar directori schimbati, inspectori dati afara, usi sparte, adica absurditati de genul asta”

-Am si eu o curiozitate: daca dumneavoastra v-ati scos ulcerul in concediu medical, de unde stiti, domnule Bratu, atat de multe lucruri?
-Pai le stie toata lumea, vuieste sistemul. Lucrurile astea le-am auzit de la colegi, care au facut cereri la Inspectorat, care au contestat niste masuri abuzive. Sunt oameni care vor merge mai departe, la minister, si ii vor da in judecata.

-Din punctul dumneavoastra de vedere, va lipseste ceva din birou?
-Nu stiu, e greu de spus. Oricum, e mare lucru sa ai curajul sa faci un astfel de lucru. Si nu-i vad rostul, chiar e absurd. Eu nu am auzit nimic de vreun proiect managerial pe orice perioada, de vreo strategie, de vreun plan concret de evaluare, de inspectie, de analiza de reabilitare a scolilor. In presa am vazut doar directori schimbati, inspectori dati afara, usi sparte, adica absurditati de genul asta, care dovedesc o carenta in ceea ce inseamna capacitatea de a vedea sistemul. Eu stiu ca domnul invatator e la nivelul ala de clasa a II-a, unde gandirea e preponderent intuitiv-concreta, n-are capacitati de abstractizare, de globalizare, de a vedea sistemic. Dar nu e vina lui. E vina celor care l-au propulsat intr-o functie de o asemenea responsabilitate. «Eu nu am fost adeptul a ceea ce-mi spunea mie Miutescu: „Mai facem si d-astea, ca suntem la putere”»

-Astfel de calitati nu au avut nici cei cu care dumneavoastra ati lucrat inainte si nu ati reusit sa gasiti o cale de comunicare?
-Conflictul a fost acolo unul politic, atata tot! Au venit oamenii cu tema, cu lista de la domnul deputat Miutescu: „Trebuie sa ne punem oamenii nostri, nu conteaza ca pot, ca stiu, ca au chemare, ca au vocatie, ca au tot ce trebuie pentru asta. Conteaza ca au carnet de partid la PNL.” Asta este un sistem care trebuie depolitizat.

-Vreti sa spuneti ca dintre toti oamenii cu carnet la PNL, nici unul nu era capabil, nu era in stare…
-Ba da, domnul Vizuroiu era un profesor de exceptie si un inspector general adjunct foarte bun, cu care eu am lucrat foarte bine un an si ceva. Domnul Pantilie este un artist de marca, e un om deosebit, doar ca au cedat presiunilor politice ale propriului partid, pentru ca ei n-au fost lasati sa-si faca meseria. Au fost pusi acolo sa rezolve probleme, sa faca ce nu se putea face, pentru ca nu aveau drept de semnatura s.a.m.d. Eu nu am fost adeptul a ceea ce-mi spunea mie Miutescu: „Mai facem si d-astea, ca suntem la putere”. I-am spus, „domnule Miutescu, p-astea sa le faceti dumneavoastra, dar nu semnez eu pentru ele! Nu sunt unealta nimanui!” Dumnealui a vrut sa conduca tot. Poti conduce o intreprindere cu 2000 de muncitor, mai greu un sistem cu 11.000 de salariati, printre care peste 8.000 au studii superioare. Fiecare are pregatirea lui, are orgoliul lui si este destul de greu sa le bagi pe gat carnetul de partid. Nu se face asa ceva. Va rog sa-mi aduceti un director din judetul Arges, si sunt vreo 200 pe semnatura mea, pe care Bratu l-a obligat sa intre in partid.
Pai, in cazul acesta, facem apel catre domnii directori sa ne raspunda.
Sigur ca da.

-Sa inteleg ca domnul Miutescu ar conduce la acest moment Inspectoratul Scolar?
-Incearca doar…

-Si de ce nu reuseste, nu-l are pe domnul Gardin?
-Ba da, dar ai nevoie si de un om care are ceva capacitati de conducere, de gestionare, de solutionare. Unde si-a dobandit competentele mangeriale, la clasa a II-a, la Scoala 2? Nu poti sa treci in fruntea unui sistem de invatamant, de la facut cerculete, liniute, bastonase si de la… Ana are mere. Sa fim seriosi, este o bataie de joc la adresa cadrelor didactice din acest judet.

-Considerati ca la un astfel de post ar fi trebuit sa acceada doar cineva care si-a dat masterate, doctorate si alte asemenea inalte si erudite examene?

-E obligatoriu, in primul rand, sa ai si niste studii corespunzatoare, si, in al doilea rand, sa ai niste competente manageriale chiar si atestate, de ce nu? Eu nu am nimic impotriva invatatorilor. Mama mea a fost invatatoare, a facut apostolat 40 de ani. Ii respect, este poate printre cele mai grele munci, dar nu are a face cu a conduce un sistem de invatamant.„Poate colegii care mai au de platit datorii din campanie unora care i-au finantat, carora le-au promis ulterior ca o sa-i puna directori si inspectori”
-Care este miza politica pentru care, pentru Inspectoratul Scolar, se duc lupte atat de crancene?
-Probabil ca reprezentarea. Sistemul are un numar foarte mare de salariati si nu exista, practic, familie in judetul asta care sa nu vina in contact cu scoala. Este o socoteala electorala la mijloc.

-Miza financiara? O licitatie cu dedicatie?
-Inspectoratul Scolar nu a facut licitatii sau, daca a facut, au fost una sau doua…
Si acelea cu cantec… S-a scris prin presa despre ele.
Da, a aparut ceva in presa, dar nu eram pe post, eram in concediu.


Mai e si ciubucul pentru numiri pe functii….
Nu exista! In ce ma priveste… nu! Poate colegii care mai au de platit datorii din campanie unora care i-au finantat, carora le-au promis ulterior ca o sa-i puna directori si inspectori, asta am auzit si eu. Si probabil ca de asta sunt disperati acum. E mult mai usor sa-ti platesti datorii cu o functie temporara si iluzorie de inspector scolar de-o luna, doua sau trei sau cu o functie de director.

Dumneavoastra cate astfel de datorii v-ati platit?

Niciuna. Eu nu am avut datorii. Partidul m-a lasat sa-mi gestionez serviciul, cu atat mai mult cu cat am venit din invatamantul superior. Eu nu am venit din guvernarea ’96-2000 ca sa platesc polite, n-am fost haituit sau dat afara de PSD de pe vreo functie ca sa ma razbun ulterior, n-am avut datorii de campanie de platit cuiva… Am vrut sa coagulez acolo o echipa de oameni tineri, cu doctorate si masterate, cu o dorinta de a se afirma si aproape ca reusisem sa fac lucrul ala. Eu am stat la usi la Inspectoratul Scolar cand o anumita secretara de acolo, pe care am reusit sa o dau afara dupa o saptamana, manca dintr-un sandvis cu salam care mirosea a usturoi in toata incaperea si se ratoia la oameni: „Dumneata pe cine cauti, dom’ne?!” Nu se poate! Eu am trait asta, nu mi-a povestit nimeni. Prin asta, probabil, am pacatuit, prin faptul ca am fost un om liber, ca am avut curajul sa spun ceea ce nu altii nu au avut, dar au gandit.

Ce veti face dupa ce se va finaliza concediul medical?
Voi vedea, functie de finalitatea proceselor. Sunt cinci procese pe rol la acest moment. Pe unele le-am castigat, sunt in recurs, altele sunt in derulare… Altminteri, am varianta de a ma intoarce acolo unde sunt titular, la Universitatea Pitesti, la Facultatea de Stiinte, unde sunt lector universitar doctor in stiinte inca din 2003.

Sursa:Iulia Cojocaru, BitPress